Nogenlunde sådan et opkald har flere af vores kunder fået.
Det sker desværre oftere og oftere, at svindlere forsøger at bruge Energi Fyns navn til at få folk til at udlevere personfølsomme oplysninger.
Vær ekstra opmærksom
Mange kunder fortæller, at de er blevet kontaktet på telefon, mail eller sms af personer, der udgiver sig for at være fra Energi Fyn.
Svindlerne forsøger at franarre vores kunder kontooplysninger eller få dem til at overføre penge via MobilePay.
Og desværre bliver svindlerne mere og mere kreative.
Det er derfor vigtigt, at du er meget opmærksom, hvis nogen ringer eller skriver uventet til dig og udgiver sig for at være fra Energi Fyn.
Vi anbefaler, at du:
- Ikke udleverer personlige oplysninger
- Kun overfører penge via MobilePay, hvis du er sikker på, at du overfører dem til os.
Vores nummer til manuelle betalinger via MobilePay er 965837, og der står Energi Fyn i MobilePay, når du overfører penge - Ikke oplyser om du skal på ferie
Kontakt os
Er du i tvivl, om et opkald, en mail eller en sms er fra os, så kontakt os på telefon 70 13 19 00.
Det skal du gøre, hvis du har videregivet dine oplysninger
Hvis du har klikket på et link og har indtastet dine oplysninger, kan du på borger.dk lave et kreditvarsel, så der ikke kan optages lån i ens navn uden MitID. Det kan du også gøre på bagkant, hvis du har trykket på linket.
Hvis du har tastet dit brugernavn til MitID, skal du sørge for at skifte det hurtigst muligt.
Gode råd
Spot falske opkald (vishing)
- Personen forsøger at få dig til at udlevere dine personlige oplysninger
- Personen ringer fra et skjult eller udenlandsk telefonnummer
- Personen giver indtryk af, at du skal handle med det samme
Spot falske beskeder (smishing)
- Der bliver bedt om personlige oplysninger i beskeden
- Der er sprog- og stavefejl i beskeden
- Der er mistænkelige eller direkte links i beskeden
- Afsenderen insisterer på, at du skal handle med det samme
- Beskeden kommer fra en virksomhed, som du ikke har en relation til
Spot falske mails (phishing)
- Der bliver bedt om, at du sender dine personlige oplysninger
- Der er sprog- og stavefejl i mailen
- Der er mistænkelige eller direkte links i mailen
- Afsenderen insisterer på, at du skal handle med det samme
- Afsenderadressen på mailen ser underlig ud
- Mailen er fra en virksomhed, som du ikke har en relation til
Kilde: Sikkerdigital.dk