1) Folkeregisteradresse
Senest 5 dage efter du er flyttet, skal du melde flytning til folkeregistret. Det kan du gøre digitalt på kommunens hjemmeside eller på borger.dk. Du skal benytte digital signatur eller NemID for at melde flytning online. Du skal også tage stilling til, om du vil skifte læge i forbindelse med din flytning.
2) Strøm, vand og varme
Giv altid Energi Fyn besked, når du flytter. På den måde kan vi sikre, at du ikke kommer til at betale for et forbrug, som ikke er dit. Samtidig vil vi gerne hjælpe dig med, at der er strøm på din adresse fra den dag, du flytter ind. Du kan nemt og hurtigt fortælle os, at du flytter på mit.energifyn.dk, hvor du logger ind med dit kundenummer og din pinkode, som du finder på din seneste regning fra os. Du kan også ringe til os på telefon 70 13 19 00 eller sende en mail til os på flytninger@energifyn.dk.
3) Internet og TV
Når du flytter, skal du undersøge, om du stadig kan benytte din gamle internet-udbyder på din nye adresse. Det er nemlig ikke sikkert, at din tidligere udbyder dækker det område, du flytter til. For eksempel, hvis du tidligere har fået internet og TV fra et antennelaug. Det kan også være, at der er nye og bedre muligheder på din nye adresse. For eksempel mulighed for lynhurtigt fibernet.
4) Post
Du skal også give Post Nord besked, når du flytter. Dette skal ske senest 5 hverdage før, du gerne vil have din post eftersendt.
Husk også at sætte navn på din nye postkasse med det samme – ellers må postbuddet ikke aflevere din post.
5) Adresseændring
Når du har meldt din nye folkeregisteradresse, er der en række offentlige kontorer, som automatisk får besked. Dette gælder eksempelvis licens, børnehaver, banker, forsikringsselskaber, pensionskasser, skoler og andre uddannelsessteder.
Du skal dog stadig give besked om din flytning til:
- El- eller gasleverandør
- Arbejdsgiver
- Blodbanken
- Diverse abonnementer
- Tandlæge
- Vandværk
- Varmeselskab
- Olieselskab
- Fritidsaktiviteter
- Konto- og medlemskort
- Læge
Se mere på cpr.dk
6) Skat
Du skal også være opmærksom på, at flytning kan betyde noget i forhold til din skat. Det kan for eksempel have betydning for dit rentefradrag, hvis du flytter fra en lejebolig til en ejerbolig. Husk derfor at opdatere din forskudsopgørelse/skattekort på skat.dk.
7) Flyttekasser og flyttebil
Begynd at pakke ned i god tid og vælg flyttekasser, som er stabile, og som passer til det, du skal have pakket. Du kan med fordel også anskaffe dig labels, som du kan sætte på kasserne, så det bliver nemmere at pakke ud.
Hvis du er ude efter en billigere løsning som et alternativ til et flyttefirma, så spørg venner og familie, om de vil hjælpe med at slæbe flyttekasser i bytte for pizza og øl.
8) Forsikring
Du skal huske at give dit forsikringsselskab besked om din flytning, da det blandt andet kan være væsentligt i forhold til præmien på din indboforsikring. Det er heller ikke alle typer forsikringer, som dækker alle typer boliger - for eksempel hvis du flytter til en bolig med stråtag.
9) Boligstøtte
Flytter du i lejlighed, så husk, at du har mulighed for at søge boligstøtte. Faktisk kan du få op mod 15 procent af dine udgifter til husleje i boligstøtte ( inkl. el, varme, vand og gas). Beløbet afhænger dog af din årlige indkomst. Du kan ansøge om boligstøtte på borger.dk.
10) Rengøring
Det er ikke just morsomt, men det skal gøres! Når du fraflytter en lejlighed, så husk at den skal være rengjort. Har du solgt dit hus, så skal det efterlades ryddet, medmindre andet står i købsaftalen. Vil du slippe for den sure tjans, så søg hjælp hos et rengøringsfirma.