Det kører derudad for salget af elbiler, og det rejser helt naturligt spørgsmålet om opladning – noget som ikke alle tænker over som det første, når man beslutter at få en elbil. Lademarkedet er tilmed komplekst, og det store udvalg af leverandører giver ikke et nemmere overblik over, hvilken ladeaftale, der bedst passer til den enkeltes behov.
De behov har de hos energiselskabet Energi Fyn gjort meget ud af at kortlægge og tilbyde løsninger til – også behov, som elbilsejerne måske ikke vidste, de havde.
Det kommer bag på mange, at der kan opstå et behov for hjælp, når bilens teknik skal tale sammen med ladeboksens software – enten derhjemme eller når man er på farten.
Det er vigtigt for os, at vores kunder føler sig trygge. Derfor lancerer vi nu udvidet dansk døgnsupport til vores ladeløsning, så man som kunde hos os kan ringe dag og nat og få kompetent og tryg rådgivning. Også en lørdag aften klokken 23:17, hvor bilen ikke vil lade.
96% af elbilsejerne tilhører én af to grupper
Ifølge Finn Andersen viser Energi Fyns undersøgelse, at man kan dele elbilsejerne op i to grupper. 67% er meget teknisk interesserede og bruger gerne tid på selv at få teknikken til at fungere. Imidlertid er der 29%, som har brug for ekstra hjælp til at blive godt kørende.
Sat på spidsen så har du dem, der er født digitalt nysgerrige med et naturligt flair for tekniske løsninger, og på den anden side har du dem, der ikke finder softwaren helt så intuitiv at bruge, eller som ikke har lyst til at bruge tid på at sætte sig ind i smarte indstillinger.
Men et fællestræk er, at nye kunder ikke spørger ind til supportmuligheder, for man overvejer ikke, at det kan blive nødvendigt. Det viser sig dog, at man på tværs af de to grupper pludselig kan få brug for ekstra laderådgivning, fordi der er mere teknik at forholde sig til, når man kører på el end på benzin. Og det er her vores rådgivning og udvidede support er en stor hjælp.
Ladeboksen bliver købt på bagkant
Det er dog ikke kun det mulige supportbehov, som kan komme bag på elbilsejerne. Ifølge Energi Fyns ladeteam er der flere, der tager stilling til opladning på bagkant – og nogle endda først, når bilen er leveret.
Men ifølge Finn Andersen kan det give rigtig god mening at sætte sig grundigt ind i lademulighederne.
En ting er at ende med at have ekstra brug for hjælp, når bilen er leveret, og ladeboksens software måske driller. Noget andet er besparelsespotentialet i at kende sit kørsels- og forbrugsmønster. Der kan være mange penge at hente ved at købe sin ladeløsning hos sin el-udbyder. Vi tilbyder for eksempel fuld refusion af elafgiften, hvis man er elkunde hos os. Og det kan betyde meget for elregningen.
Tal fra tidligere undersøgelser i 2022 viser, at 6 ud af 10 personer udelukkende lader derhjemme, og at 86% af danskerne kører under 100 km om dagen. Ifølge Finn Andersen er det stadig aktuelt i dag.
For mange vil behovet for at lade andre steder end på hjemmeadressen måske ikke være særlig stort i dagligdagen. Alt det er vigtige overvejelser at gøre sig, og man er selvfølgelig altid velkommen at ringe til os og få vejledning, hvis det er svært at få overblik over el-aftaler og lademuligheder.
Om Energi Fyns 24/7-support
Energi Fyn har et dedikeret team til at yde rådgivning om ladestandere, og udvider nu med døgnsupport til deres kunder.
Helt konkret vil man kunne vælge mellem to supportmuligheder, når man vælger sin ladeboks: Standard, der uden beregning er inkluderet i alle ladeløsninger, og Standard+, som er et udvidet tilkøb for at sikre en ekstra tryg opstart som ladekunde. Ved begge supportløsninger har man inkluderet 24/7-support blandt en lang række af andre services. Se dem her.