"Goddag, du taler med Energi Fyn. Vi ringer for at fortælle dig, at der er gået noget galt med betalingen af din seneste regning, så vi har lige brug for nogle oplysninger fra dig."
Eller
"Hej, vi vil gerne informere dig om, at din betalingsmetode skal opdateres. Log ind her og opdater dine oplysninger."
Sådanne opkald og beskeder har flere af vores kunder desværre fået.
Eksempel på en falsk sms:
Vær ekstra opmærksom
Mange af vores kunder fortæller, at de er blevet kontaktet på telefon, mail eller sms af personer, der udgiver sig for at være fra Energi Fyn. Svindlerne forsøger at franarre kunderne kontooplysninger eller få dem til at overføre penge via MobilePay.
Det er derfor vigtigt, at du er meget opmærksom, hvis nogen ringer eller skriver uventet til dig og udgiver sig for at være fra Energi Fyn.
Hos Energi Fyn anbefaler vi, at du ikke klikker på mærkelige eller direkte links, udleverer dine personlige oplysninger, og at du kun overfører penge via MobilePay, hvis du er sikker på, at du overfører dem til os.
Hold hovedet koldt
Modtager du et opkald, en besked eller en mail, hvor du bliver bedt om at udlevere personfølsomme oplysninger, så læg på og ring selv op til os på 70131900 og tjek, om opkaldet, beskeden eller mailen, rent faktisk er fra os.
Eller gå ind på vores hjemmeside i stedet for at bruge linket i den besked, som du har modtaget.
Som kunde hos Energi Fyn, kan du altid logge ind her på siden og opdatere dine oplysninger og se dine regninger.
Svindlere vil ofte forsøge at få dig til at gøre noget i en fart, så du ikke når at tænke dig om, så hold hovedet koldt og lad dig ikke presse til noget.
Det skal du gøre, hvis du har videregivet dine oplysninger
Hvis du har klikket på et link og har indtastet dine oplysninger, kan du på borger.dk lave et kreditvarsel, så der ikke kan optages lån i dit navn uden MitID.
Det kan du også gøre på bagkant.
Hvis du har tastet dit brugernavn til MitID, skal du sørge for at skifte det hurtigst muligt.
Gode råd
På sikkerdigital.dk kan du finde en række gode råd til at spotte falske opkald, beskeder og mails.
Der er ingen tvivl om, at det bliver vanskeligere og vanskeligere af spotte svindlere. De bliver desværre mere og mere kreative, og falske beskeder og mails kan være meget lig de beskeder og mails, der rent faktisk er fra dit energiselskab.
På sikkerdigital.dk kan du også tage en test, der kan hjælpe dig med at opdage svindel.
Pas på telefonsælgere
Flere af vores kunder er blevet kontaktet af Vest Energi, der udgiver sig for at være vores samarbejdspartner.
Vi samarbejder IKKE med Vest Energi.
Videregiv ikke dine bankoplysninger til nogen, der udgiver sig for at være andre, end de er.
Har du spørgsmål til os, er du altid velkommen til at kontakte os.
Pas på telefonsælgere
Flere af vores kunder er blevet kontaktet af Vest Energi, der udgiver sig for at være vores samarbejdspartner.
Vi samarbejder IKKE med Vest Energi.
Videregiv ikke dine bankoplysninger til nogen, der udgiver sig for at være andre, end de er.
Har du spørgsmål til os, er du altid velkommen til at kontakte os.