Hvis bjerget ikke vil komme til ladestanderen, må ladestanderen komme til bjerget. Det er nu sket hos Bondebjerget, der ligger i Bellinge og er en af boligselskabet Civicas bofællesskaber. Energi Fyn har stået for projektering og etablering af de fire ladestandere.
Beboerne her har generelt en grøn tankegang; vi har solceller, bistader og fokus på biodiversitet, så tanken om ladestandere lå os ikke fjernt. Jeg var den første beboer med elbil, så jeg var naturligvis interesseret i at realisere idéen, da jeg flyttede ind i 2020.
Bondebjerget oprettede en "ladegruppe", som skulle undersøge mulighederne. Men vejen til opladning strakte sig ikke bare ligeud. Især spørgsmål om afgiftsrefusion og solceller var afgørende at få besvaret, så Mark Olaf Slot dykkede dybt ned i de juridiske regler og fandt en løsning. Imens havde andre faktorer stukket en kæp i hjulet.
Vi har flere gange været meget tæt på at nå i mål, men hvor leverandøren pludselig svigtede os, før vi fik nået at beslutte projektet til et afdelingsmøde. Derudover fik vi tilbud med alt for høje abonnementspriser, uklare betingelser og ingen mulighed for medbestemmelse over antallet af ladestandere eller ejerskab over ladestanderne. Men så snakkede vi med Energi Fyn, der kunne møde vores forventninger til pris og selvbestemmelse.
100 procent ladeklar blev løsningen
Hos Energi Fyn er de glade for at kunne hjælpe Bondebjerget. Den kommercielle erhvervsafdeling har netop fokus på ladestandere, og der undrer det ikke, at processen har trukket ud.
Det kan hurtigt blive en omfattende opgave for en gruppe ildsjæle i et bofællesskab at få undersøgt muligheder, lovgivning, indhentet tilladelser og få koordineret, projekteret og realiseret. Det virker simpelthen uoverskueligt, og det er en af grundene til, at vi skabte vores 100 procent ladeklar koncept.
100 procent ladeklar går ud på, at man som virksomhed eller boligforening kan slippe tøjlerne og lade Energi Fyn stå for hele processen.
Stigende interesse fra boligforeninger
Theis Riber Fjord fortæller yderligere, at de oplever en stigende interesse fra boligforeninger. Som lejer kan det nemlig være sværere at tilvælge elbilen, når man ikke har mulighed for bare at sætte en ladeboks op på husmuren.
- Der er stor værdi at hente, når en boligforening etablerer lademuligheder. Det sender selvfølgelig et signal om, at man byder den grønne omstilling velkommen, men der er også en stor værdi ved, at lejerne ikke behøver at eje deres egen parkeringsplads for at kunne køre i elbil, lyder det fra Theis Riber Fjord.
Sådan kommer I i gang
For Mark Olaf Slot og Bondebjerget er det, der startede som overvejelser for 4,5 år siden endelig blevet til fire ladestandere, og der er klargjort til at kunne udvide med flere. Men Mark håber, at processen bliver væsentlig kortere hos andre boligforeninger.
- Det virker lidt overvældende at gå i gang med, og regler og bureaukrati har nok især været problemet for vores proces, fordi vi havde svært ved at se, hvordan vi kunne få afgiftsrefusion og samtidig få vores solcellestrøm med i ligningen. Så min klare anbefaling er at starte med at undersøge reglerne for refusion af elafgiften, for der er løsninger, selvom I har solceller. Og så skal I have klarlagt, hvor meget strøm, der allerede er tilgængelig i boligforeningen, slutter han.
Se vores ladeløsninger til boligforeninger, andelsforeninger og ejerforeninger
Ofte stillede spørgsmål
- Hvor mange prisgrupper kan man opsætte i Monta?
- Kan virksomheden betale for en firmabils hjemmeopladning?
- Hvordan afregnes elafgiftsrefusionen?
- Kan ladeløsningen overbelaste vores nuværende el-tavle?
- Hvad dækker serviceaftalen? Og er den obligatorisk
- Kan man tilknytte andre RFID kort til Monta Wallet?