Hvad skal du være opmærksom på, når du vælger en elaftale?
Hvis du bliver kontaktet af en sælger, der gerne vil sælge dig et nyt elprodukt, anbefaler vi dig at:
- Sammenligne både KWh-prisen, abonnementsprisen og tillæg med det, som du betaler i dag
- Tjekke om tilbuddet er et introduktionstilbud, og hvad prisen ændres til efterfølgende
- Undersøge, om der er en bindingsperiode
- Få tilbuddet og leveringsbetingelserne på skrift, inden du beslutter dig
Husk at sælgeren ikke kan vide, hvad du betaler for din strøm i dag.
1. Sammenlign både kWh-prisen og abonnementsprisen
Inden du beslutter dig for at skifte elselskab, er det vigtigt at sammenligne både kWh-prisen, abonnementsprisen og tillæg med det, som du betaler i dag.
Hvis abonnementsprisen er høj, skal du have et stort forbrug af kWh, før det opvejer en lav kWh-pris.
Bemærk, at en del af din samlede elpris dækker betaling for transport af el (nettariffen) samt moms og afgifter. Denne del af el-prisen er den samme, uanset hvor du er kunde, da den faktureres videre til dit lokale netselskab og staten.
2. Introduktionstilbud
Undersøg, om du sidder med et særligt introduktionstilbud, og hvad prisen eventuelt ændres til efterfølgende.
3. Bindingsperiode
Undersøg, om der er en bindingsperiode forbundet med aftalen, og hvor lang tid du eventuelt er bundet af aftalen. Der findes elaftaler, hvor man er bundet i op til seks måneder og elaftaler helt uden binding. Hos Energi Fyn har vi for eksempel ingen binding.
4. Få tilbuddet på skrift
Det er altid en god idé at få tilbuddet og leveringsbetingelserne på skrift, så du kan sammenligne tilbuddet med den aftale, du har i dag. Dermed kan du se præcis hvilke priser, vilkår og gebyrer, der følger med tilbuddet.
Den samlede elpris
Du skal være opmærksom på, at din samlede elpris er sammensat af forskellige elementer: Betaling for dit valgte elprodukt, abonnement, tillæg, betaling for transport af el, elafgift samt moms og andre afgifter.
Fortrydelsesret
Du har altid en fortrydelsesfrist på 14 dage.
Hvis du fortryder indenfor fristen, skal du kontakte elleverandøren skriftligt.
Hvis der er gået mere end 14 dage, har du kun ret til at opsige aftalen med det opsigelsesvarsel, der er indbygget i aftalen. Hvis der er en bindingsperiode, må du vente til den udløber.
Kontakt os
Ring til os på telefon 70 13 19 00, hvis du er i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert.
Vi hjælper gerne med at undersøge, om der er penge at spare ved at skifte til et andet elprodukt.
Kontakt os
Ring til os på telefon 70 13 19 00, hvis du er i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert.
Vi hjælper gerne med at undersøge, om der er penge at spare ved at skifte til et andet elprodukt.