Med anskaffelsen af en elbil åbner der sig en helt ny verden, og det kan nemt føre til tvivl om opladningen. Her lever angsten for at køre tør for strøm i bedste velgående, fortæller ladeteamet hos Energi Fyn, der hver dag sælger ladebokse og rådgiver om opladning og kørselsbehov til elbilister. Men ifølge laderådgiverne er der ingen grund til at have rækkeviddeangst.
De fleste nye elbiler har en rækkevidde på +300 km og nogle endda på +400 km. Hvis man har opladt bilen hjemmefra, så skal man altså virkelig køre langt for at få brug for at lade på farten.
Jeg kører selv 20.000 km om året, og jeg lader hjemmefra cirka tre gange om ugen i vintermånederne, mens to gange om ugen kan gøre det i sommerhalvåret. Så mit behov er alt rigeligt dækket ved stort set kun at lade derhjemme, hvilket også er den billigste form for opladning.
Unuanceret billede på ladestanderes tilgængelighed
Med det fastslår Energi Fyns ladeteam dermed, at behovet for at lade på farten er minimalt. Desuden mener de, at den seneste tids fokus på antallet af offentlige ladestandere, giver et skævt billede på opladning, hvilket kan bidrage til unødig bekymring.
For langt de fleste vil en ladeboks hjemme på husmuren eller i carporten dække 80-90% af ladebehovet. Men skulle behovet alligevel opstå, blev der alene i 2023 opsat 8.000 ladepunkter på det offentlige ladenetværk hos Monta (app til styring og planlægning af opladning). Her taler vi om et ladenetværk, der i alt rummer 15.000 ladestandere i Danmark og har flere end 600.000 tilgængelige ladestandere i Europa.
Ifølge ladeteamet er der flere nuancer i spil, og her nævner de også en stødt stigende tendens hos arbejdsgivere. Noget, der især har betydning for dem, der ikke kan have en ladeboks derhjemme. Det behøver nemlig ikke at være en hindring for at blive elbilejer – selv uden at skulle gøre stop på ruten.
Vores erhvervsafdeling snakker med flere og flere virksomheder, der tilvælger ladestandere som et decideret medarbejdergode. Jeg har for eksempel en kollega, der ikke kan lade derhjemme. Han lader så i stedet to gange om ugen ved en af vores ladestandere på p-pladsen, mens han er på arbejde, og så er hans hverdags- og weekendbehov faktisk fuldkommen dækket.
Det gode råd til at blive godt kørende
Budskabet fra det erfarne ladeteam er klar:
Det er en virkelig god idé at kigge på sit kørselsmønster. Du skal ikke vælge din ladeløsning baseret på, at du måske skal køre lange ture et par gange om året, for det er nemt nok at løse med lidt planlægning. Du skal i stedet vælge din ladeløsning ud fra dit behov i hverdagen. Og her vil det for langt de fleste være helt unødvendigt at skulle lede efter en ladestander, simpelthen fordi de ikke får brug for at lade på farten.